Kort 1 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'morning paper', Faramarz Hashemi

Op de eerste verjaardag van Colruyt's versmarktconcept CRU in Overijse maakte Jean-Pierre Roelands, directeur winkelconcepten van de Belgische Colruytgroep, bekend dat de resultaten van CRU boven verwachting liggen. Colruyt is van plan meer CRU-vestigingen te openen.

CRU is een nieuw winkelconcept van prijsvechter Colruyt waar authentieke, hoogwaardige en verse producten centraal staan. In de winkel draait alles om de authenticiteitsbeleving en is het assortiment bewust beperkt tot zo'n 850 producten. Dit moet keuzestress van klanten zo veel mogelijk wegnemen.

In de nabije toekomst (april/mei 2016) staan 2 nieuwe CRU-winkels gepland, bij Antwerpen en in Gent. Als deze test ook slaagt, denkt Colruyt op de lange termijn aan 15 à 20 winkels. Waar ze zich ook vestigen, wil CRU met de winkels 'kind van de streek' zijn, aldus Roelands op Vilt. Roelands is ook aan het nadenken over een 'eethuis met CRU-producten', maaltijdboxen of internetverkoop. "We zien een duidelijke bereidheid om voor meerwaarde te betalen, maar enkel in die mate dat ze ook gevaloriseerd wordt in het eindproduct: in het product op zich, in de zorg waarmee het bereid werd, in de manier waarop het wordt aangeboden", besluit Roelands.

Vandaag verlaten 4 schepen de Japanse haven van Shimonoseki om in de Antarctische wateren op walvisjacht te gaan. Dat bevestigde het Japanse Visagentschap. Officieel gaan de schepen walvissen bestuderen.

NGO's en natuurbeschermingsorganisaties zijn woedend. Vorig jaar verbood de VN de Japanse walvisactiviteiten voor een jaar. Het internationale Hof van Justitie oordeelde dat Japan onder het mom van wetenschappelijk onderzoek aan commerciële walvisvangst deed. Dit jaar gaan de Japanners naar eigen zeggen aanzienlijk minder walvissen vangen dan voorheen. In de 3 maanden van de walviscampagne zullen 333 vinvissen 'voor onderzoek' gevangen worden. In eerdere jaren ging het om 900 walvissen.

Het International Whaling Committee, dat in 1986 een moratorium op de walvisvangst instelde, heeft niet ingestemd met de lagere vangstquota. Het IWC verdenkt Japan er nog altijd van niet eerlijk te zijn over het werkelijke doel van de walvisjacht. De Australische regering veroordeelt de hervatte walvisvaart en bezint zich op diplomatieke maatregelen. Vorige maand veroordeelde een Australische rechtbank een Japans bedrijf dat walvissen bejaagt nog tot $1 miljoen boete. Ook zou Australië mogelijk de kustwacht de Japanse walvisvaarders laten onderscheppen, meldt Les Echos.

IKEA brengt samen met magazine ELLE een foodmagazine uit. Met het magazine willen IKEA en ELLE klanten inspireren door middel van verhalen, producten en recepten. "Honderd inspirerende pagina’s vieren het leven in en om de keuken, met aandacht voor gezond en lekker eten, keukendesign, sfeer en smaak. Maar bovenal met aandacht voor elkaar, want samen eten verbindt. En van goed gezelschap rond de keukentafel wordt de keuken uiteindelijk het allermooist", meldt de website van Ikea.

Deze week valt het limited edition bookazine ‘It starts with the food’ op de mat bij de abonnees van ELLE Eten en ELLE Decoration. Ook de medewerkers van IKEA krijgen een exemplaar en het magazine zal verkrijgbaar zijn in de Swedish Food Markets. ELLE-Eten hoofdredacteur Klaartje Scheepers: “Het woonwarenhuis heeft haar pijlen gericht op gezond en lekker eten met oog voor mens, dier en milieu. ‘It starts with the food’ is geen vluchtig verhaal, maar een koffietafelboek waar je graag nog eens doorheen bladert.” Het bookazine is gedrukt in een oplage van 181.000 exemplaren.

De Nederlandse politiek staat niet open voor het invoeren van een suikertaks. Het is "teveel gedoe", "betuttelend" of niet het juiste middel om een gedragsverandering te bereiken. Door een extra heffing op suikerhoudende dranken zouden mensen gezondere keuzes gaan maken en dat zou helpen de obesitasepidemie te beteugelen.

De Telegraaf maakte een rondje langs de politieke partijen. PvdA-Kamerlid Groot stelt dat het "ontzettend veel gedoe" is. "Van allerlei producten moet je namelijk het suikergehalte gaan vaststellen. Ik zou zeggen: nu even niet. De Belastingdienst heeft al genoeg op het bordje”. Volgens het CDA is het uiteraard prima om de gezondheid te bevorderen, maar "waar trek je de grens? Suiker is een natuurlijk product." De SP is bij monde van Kamerlid van Gerven van mening dat de staat fabrikanten moet dwingen minder suiker te gebruiken: "Als het gaat over voeding, mag je best ver gaan.” Voor de SP is een extra belasting niet het juiste middel.

VVD en PVV zijn tegen beïnvloeden van het eetgedrag via een taks. "Mensen mogen zelf bepalen wat ze eten en drinken. Is het verstandig dat ze gezond eten? Ja. Maar moeten we daar een belasting voor invoeren? Nee”, stelt ” VVD’er Ziengs. PVV-Kamerlid Klever noemt een suikertaks ’betuttelend’. "Wij zijn tegen belastingverhogingen en al helemaal als het bedoeld is om gedrag te veranderen.”

Uit een analyse van onderzoeksbureau GfK voor de Koninklijke Slagersorganisatie blijkt dat er in 2014 in vergelijking met 2011 gerekend in kilo's 9,7% minder vlees werd verkocht.
Omdat vlees duurder werd daalde de omzet minder. De daling bleeft beperkt tot 5,5 procent.

‘Consumptie van vlees staat onder druk door veranderende eetgewoontes. De trend is minder vlees eten. De lagere promodruk vanuit supermarkten vanwege het verdwijnen van C1000 speelt ook een rol’, zegt GfK. C1000 werd overgenomen door Jumbo. Het merk verdween in 2014 van de laatste gevels. De C1000-formule stond bekend om zijn vleesaanbiedingen ('kiloknallers' volgens Wakker Dier) als klantenlokker.

De cijfers die GfK verzamelde, laten zien dat 26 procent van de consumenten zegt minder vlees te zijn gaan eten. Slechts 1 procent van de ondervraagden geeft aan meer vlees te zijn gaan eten.

De Australische koepel-organisatie voor groententelers, AUSVEG, is van mening dat ongebruikelijke groentenproducten de toekomst zijn. Nu al vinden nieuwe, ongebruikelijke producten hun weg naar de markt, zoals donuts van zoete aardappelen, kleurtjes uit rode biet en gels met paprika voor strakke buikspieren. Deze en andere vernieuwende producten kunnen in de toekomst de bodem onder de winst leggen voor Australische boeren.

"Groenten zijn flexibele ingrediënten die zich op allerlei manieren laten inzetten, om extra voedingswaarde en smaak aan een gerecht toe te voegen of het een lekker kleurtje te geven", zegt Andrew White van AUSVEG op AFN. "Er zijn producten die dicht in de buurt van een traditioneel groentenproduct blijven, zoals bietenchips en vegetarische dumplings. Maar we zien ook bedrijven die alle conventies aan de kant zetten en bijvoorbeeld Kit Kats maken met paarse zoete aardappel of pompoenparfait. Dit soort innovatieve producten laat zien dat groenten eten niet hoeft te betekenen dat je een berg groente op je bord schuift. Er is een heel scala aan opwindende opties om meer groenten te eten." AUSVEG raadt telers aan zich met nieuwe producten vooral op snacks te concentreren.

"Australische telers produceren de beste kwaliteitsgroenten in de wereld, en door de smaak en voedingswaarde van deze overheerlijke groenten over te brengen op andere soorten producten, kan de industrie Australische consumenten overhalen vaker en meer groenten te eten", denkt White.

De Marokkaanse regering schaft de komende 18 maanden de aloude subsidies op suiker af en liberaliseert de suikerprijs.

Marokkanen consumeren gemiddeld 36 kilo suiker per persoon per jaar. Daarmee horen ze bij 's werelds grootverbruikers. Het mondiale gemiddelde is 23,3 kilo. In de EU ligt het gemiddelde suikerverbruik weliswaar hoger, op 37,9 kilo per persoon per jaar, maar 80% van die hoeveelheid krijgen Europeanen binnen via producten uit de levensmiddelenindustrie. De Marokkaanse suikerconsumptie vindt voor 75% plaats in de vorm van pure suiker. Alleen al in de thee gaat een derde.

Van oudsher subsidieert de Marokkaanse staat de suikerprijs. Suiker is daarom goedkoop in Marokko, dat 60% van zijn suiker importeert. Voor het verschil met de fluctuerende grondstoffenprijs op de wereldmarkt draait de regering op. Dat komt neer op een subsidiebedrag van €200 à 250 miljoen. "De subsidie komt voor de helft ten goede aan industrieën, die er suikerhoudende dranken, snoep en gebak mee maken. Dat leidt tot overconsumptie en verspilling", aldus econoom Najib Akesbi in La Croix.

Eerder besloot de Marokkaanse overheid de prijzen voor melk, boter en brandstoffen te liberaliseren, in lijn met IMF-beleid. Over het gezondheidsaspect van het suikerbesluit wordt met geen woord gerept. In Marokko lijden 2 miljoen volwassenen ouder dan 25 jaar aan diabetes, van wie de helft zonder diagnose.

Vooruitlopend op de behandeling van de begroting van Economische Zaken door de Tweede Kamer vandaag en morgen, geeft staatssecretaris Martijn van Dam alvast ruim baan aan de weidevogels in ons land.

Van Dam liet maandag in een Kamerbrief weten dat hij een landelijk netwerk van 40 agrarische collectieven voor natuur- en landschapsbeheer "een centrale rol [geeft] in een landelijke aanpak om de weidevogelstand te bevorderen". De samenwerking van boeren in collectieven moet tot grote aaneengesloten gebieden leiden, hetgeen de instandhouding van weidevogels ten goede zal komen.

Daarnaast komt er een lectoraat weidevogels aan de Hogeschool Van Hall Larenstein (kosten €200.000, samen met de provincie Friesland) en een leerstoel agrarisch natuurbeheer bij Wageningen UR (bijna een half miljoen euro). "Het is de bedoeling dat agrarisch natuurbeheer en weidevogels een permanente plek krijgen in het groene onderwijsprogramma van vmbo tot en met de universiteit", aldus Van Dam.



Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Jan Cees Vogelaar 1

Likes vandaag

Wouter v.d. Weijden

Strategie duurzame landbouw

Likes vandaag

Wiebren van Stralen

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

willem van aaken

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag